top of page
Foto van schrijverDaan Fousert

ECOLOGISCHE WINST is ongelijk aan ECONOMISCH VERLIES

Bijgewerkt op: 29 nov. 2021



In mijn werkveld kom ik nogal eens mensen tegen die bang zijn om de neoliberale economie los te laten. Een vaak gehoorde opmerking begint doorgaans met: ‘Ja, maar...’ En dan volgen alle argumenten dat een transitie kostbaar is en personeel kost en ten koste gaat van de omzet en verlies zal gaan betekenen en de aandeelhouders zullen gaan piepen en de RvC het er niet mee eens is, enz. enz


Het is een argumentatie die blijk geeft van het feit dat mensen liever gaan voor hun gelijk dan voor hun geluk. Bovenal zijn het argumenten die getuigen van angst en ook daarin hebben ze dan gelijk en zijn ze eerder bang voor het geluk dat je ten deel kan vallen als je wel die keus maakt.

In het kader van mijn nieuwste boek dat voor het einde van het jaar gaat uitkomen ‘Leiderschap voor toekomstmakers’ met als ondertitel ‘vanuit ecologische intelligentie en spiritueel bewustzijn’ heb ik met mijn collega Pauline van der Lee een drietal interviews mogen hebben met bevlogen leiders. Voorbeelden van mensen die deze keus wel hebben gemaakt. We hebben hen bevraagd wanneer zij bewust werden van het feit dat ze het anders wilden doen en anders zijn gaan doen. Ook wat het voor hen heeft betekent en waar het hen en hun bedrijf gebracht heeft en bovenal wat hen gedreven heeft deze keus te maken en het ook daadwerkelijk te doen. We spraken met Grace Boldewijn van BoCari, met Shirley Schijvens van Schijvens Bedrijfskleding. Twee prachtige gesprekken met gedreven mensen. Ik ga de interviews hier niet met je delen. Die komen straks in mijn boek. Maar wat ik wel met je wil delen is hun gedrevenheid, hun passie en hun doorzettingsvermogen. Zij hebben met hoofd, hart en handen zich ingezet om DAADwerkelijk een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld.

Wat ik bovenal wil delen is dat zij beiden de gedachte van economisch verlies ten gunste van ecologische winst hebben gelogenstraft. Hun bedrijven draaien goed en maken nog steeds winst, alleen niet meer ten koste van de planeet en hun mensen. Wat me ook blij heeft gemaakt uit de gesprekken met hen is hun doorzettingsvermogen en hun blijdschap dat ze gedaan hebben wat ze hebben gedaan. Hun bedrijven zijn economisch nog steeds succesvol terwijl dat niet hun primaire goal was.

Shirley Schijvens was krachtig in een uitspraak waarin ze zich verzet tegen de types als Bezos van deze wereld die eerst anderen en de aarde uitbuiten voor eigen gewin en aan het einde van hun rit, als ze eenmaal puissant rijk zijn geworden, pas goede doelen gaan steunen:


‘Er had geen goed doel hoeven te zijn als hij vanaf het begin mensen een fatsoenlijk loon had betaald of zich had bekommerd om zijn sociale omgeving.’


We zijn nog 99 maanden verwijderd van de klimaatdoelstelling van 2030 en inmiddels is de actiegroep ‘100Month to go’ wereldwijd actief om mensen samen te brengen. Afgelopen vrijdag was ik bij de eerst offline bijeenkomst en wist ik mij omringd van mensen die niet doemdenkend naar dat moment zitten te kijken, terwijl ze wel de urgentie tot actie onderschrijven. We zijn energiek en betrokken en met z’n allen onderschrijven we de noodzaak dat bewustwording belangrijk is en ook zicht hebben op wat we allemaal, individueel of collectief kunnen doen. Misschien wil je meedoen om over je angst van economisch (of materieel) verlies heen te stappen en je in te zetten voor ecologische winst die ook economische winst kan betekenen.

Belangstelling? Kom dan naar de première van de film Beyond Zero. Bekijk hier de trailer:

https://vimeo.com/604012820 en meld je aan voor de première van deze film in Nederland op deze link: https://www.smartwp.nl/agenda/20211111-beyond-zero




Het gebeurt ook in Nederland!

En mocht je de neiging hebben te denken dat dit weer zo’n Amerikaans voorbeeld is, dan heb je daar gelijk aan maar weet dan dat dit ook in Nederland gebeurt. Ik heb het met eigen ogen gezien bij Schijvens Bedrijfskleding in Hilvarenbeek, waar Shirley Schijvens op bijna dezelfde wijze haar bedrijf van een vervuilend bedrijf heeft omgebouwd naar een ecologisch en duurzaam bedrijf in een periode van minder dan zes jaar. Schijvens wilde niet alleen duurzaam worden maar nam ook een ander aspect van ecologische intelligentie, inclusiviteit, heel serieus. Ga maar eens naar hun website https://www.schijvens.nl/ en bekijk daar de video over hun ‘Living Wage’ project.

Voorbeelden als deze geven ons moed, inzicht en inspiratie dat het kan!

42 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page