top of page
  • Daan Fousert

MEER VLIEGTUIGEN IN DE LUCHT EN MINDER BOEREN OP HET LAND?

Bijgewerkt op: 22 jan.



Een dezer dagen bracht de NOS het nieuws dat de Schiphol Group klaar was met het opkopen van stikstof-rechten van boerenbedrijven in de omgeving van Schiphol Airport en Lelystad. Ze denkt daarmee voldoende rechten te hebben opgekocht om natuurvergunning te krijgen voor beide luchthavens en vooral voor de UITBREIDING van de vliegbewegingen. Want waarom zou je willen uitbreiden als je niet meer vluchtbewegingen wilt maken?


De natuurvergunning zijn nog niet verleend maar de kans is groot dat dit nu wel gaat gebeuren. Het kabinet besloot destijds op basis van berekeningen dat in veel delen van Nederland de stikstof-uitstoot met 70% omlaag moet. Let vooral op het woordje MOET!


Als logisch denker vraag ik me dan af waarom boeren uitgekocht worden zodat de stikstof-emissies opgekocht kunnen worden door andere partijen, zoals bijvoorbeeld de Schiphol Group. Per saldo leidt dit dan niet op verlaging maar gaat het om verschuiving.


Economisch Belang?

Waarom krijgen in dit land altijd de grote bedrijven voorrang op de kleinere ondernemers, zoals bijvoorbeeld de boeren? Zijn dat geen ondernemers?

Natuurlijk zal van de kant van de VVD (en deze regering) het argument van het economisch belang van Schiphol aangevoerd worden. Maar de landbouwbedrijven zijn ook van economisch en vooral van voedsel belang.


Ik ben geen tegenstander van het uitkopen van landbouwbedrijven, mits dat op een fatsoenlijke manier en in overleg met die bedrijven gebeurt. Maar dat mag niet automatisch leiden dat andere bedrijven die stikstof-emissierechten weer gaan gebruiken want anders kom je nooit tot een effectieve verlaging van stikstof.


Wordt er een ander spelletje gespeeld?

Verlagen betekent voor mij maar één ding en dat is VERLAGEN en niet verpatsen aan andere partijen. Onze overheid moet er wat mij betreft op toe zien dat dit niet gebeurt.


Wat de Schiphol Group doet, komt een beetje overeen met wat Barbara Baarsma destijds bepleitte, namelijk een CO2 budget voor alle burgers, zodat degene die zijn CO2 budget niet gebruikt dit kan verkopen aan anderen.

Als stikstof-rechten en CO2-rechten verhandeld kunnen worden, bekruipt bij mij toch het gevoel dat de overheid, met het klimaat als argument, een ander spelletje aan het spelen is.


Beter alternatief

Is het niet een beter alternatief om af te zien van de opening van Airport Lelystad en de Schiphol Group in te laten krimpen? Ik heb al eens eerder gesuggereerd om Airport Lelystad om te bouwen tot een asiel zoekers centrum. De infrastructuur ligt er toch. Het is alleen een kwestie van het bijbouwen van woonunits. Wat ook een mogelijkheid is, is om er die kazerne van te maken waarvoor nu ook landbouwgrond in de polder wordt opgekocht.



17 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page