• Daan Fousert

RUPSJE NOOIT GENOEG


BLACK FRIDAY inruilen voor SUNNY FRIDAY 2020


In de aanloop naar Black Friday 2020 loopt mijn mailbox weer vol met een veelvoud aan aanbiedingen. Ook alle TV en Radio commercials persisteren in het onder mijn aandacht brengen van deze dag, die inmiddels is omgedoopt in een hele week. En dat ondanks of misschien wel juist omdat we in een coronacrisis zitten. Met opzwepende teksten en nog meer reclamestunts word ik verleid om overal mijn portemonnee open te trekken om maar uit te geven en te spenderen. Juist in deze tijd zou me dat een plezierig gevoel moeten geven. Per slot van rekening heb ik het al zo slecht in deze tijd. Sterker nog: het gevoel wordt me toegeschreeuwd dat ik een dief in eigen portemonnee ben als ik geen gebruik maak van al dat moois en al dat aantrekkelijks. Een beetje vreugde in deze tijd mag toch wel?

De gretigheid en hebberigheid, twee destructieve monsters die in mij huizen, worden gewekt en uiteindelijk moet ik me wel dom voelen niet eens naar de aanbiedingen te kijken, laat staan ervan te profiteren. Het doet me denken aan het verhaal Rupsje Nooit Genoeg van Eric. Carle.


CONSUMEREN!!!! schreeuwen mijn mailbox, de folders in mijn brievenbus en de radio- en Tv-reclames.


Voor mij wordt Black Friday, in navolging van vorige jaren, een Zwarte dag en dat stemt mij verdrietig, omdat al dit consumeren een onvoorstelbare negatieve impact heeft op onze leefwereld. Inmiddels zijn we het er toch over eens dat we over-consumeren?

Nog steeds vind ik dat we het moeten omdraaien door Black Friday om te dopen naar Sunny Friday en liefst Sunny everyday. Niet door de prijzen met 30, 40, 50 en zelfs 70% te verlagen of drie voor de prijs van een aan te bieden, maar door de prijzen met 30, 40, 50 en zelfs 70% te verhogen en één voor de prijs van drie aan te bieden. De manier om ons te remmen in onze gretigheid en hebzucht, de manier om ons bewust te maken dat consumeren niet iets moois is maar iets destructiefs.

Ik heb nog steeds de beelden van een BBC rapportage voor ogen waarin vermeld werd dat er voor iedere spijkerbroek 8000 liter water nodig is, dat het Aralmeer veranderd is in een woestijn vanwege de katoenindustrie en dat een rivier in Indonesië, waar mensen voor hun waterbehoefte afhankelijk van zijn, volledig is vergiftigd door katoenproductie (en dan heb ik het over 1 soort industrie maar dit geldt voor vele industrieën). Met schaamte heb ik een aantal jaren geleden vastgesteld dat ook ik daar debet aan was met mijn consumptiegedrag en het heeft me ook doen beseffen dat ik er iets aan kan doen. Minder meer zou al veel helpen. In plaats van veelvoudig kopen, alleen enkelvoudig kopen en alleen iets kopen als ik het echt nodig heb.

Ik ben de wereld, ik ben het milieu en ik heb het in de hand om deze wereld te helpen herstellen van mijn en onze hebberigheid en consumptiedrift.

Daarom pleit ik voor de invoer van een SUNNY FRIDAY om dat bewustzijn te stimuleren.

Of zijn we niet in staat ons rupsje Nooit Genoeg tot matigheid te brengen?



81 keer bekeken

VOLG MIJ

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon

© 2020 by Decide2develop